Poradnik kupującego - jaki telefon VoIP wybrać?

0
Poradnik kupującego - jaki telefon VoIP wybrać?

 

Telefon VoIP lub IP jest podstawowym elementem komunikacji biznesowej. Jego wachlarz możliwości prezentuje ulepszoną jakość dźwięku, scentralizowane zarządzanie oparte na sieci, integrację wielu urządzeń jednocześnie i wiele innych możliwych funkcji poprawiających efektywność pracy i komunikacji.

Zmiana zwykłego telefonu na telefon VoIP to inwestycja w rozwój biznesowy i styl pracy. Ta zmiana poprawia satysfakcję pracowników i klientów, jednocześnie zwiększając produktywność. W tym przewodniku opisujemy wszystko, co musisz wiedzieć, kupując telefony VoIP, w jasnym i nietechnicznym języku.

 

Co to jest telefon VoIP?

Niezależnie czy używamy określenia Telefon VoIP czy telefon IP mówimy o tym samym - czyli przekazywaniu głosu poprzez Internet. Zamiast łączyć się bezpośrednio z tradycyjną siecią telefoniczną, telefon VoIP działa przez system telefoniczny VoIP.

W naszej ofercie znajdziecie telefony VoIP wszystkich wiodących i najbardziej zaufanych producentów:

  • Telefony VoIP Yealink
  • Telefony VoIP Grandstream
  • Telefony VoIP Snom
  • Telefony VoIP Gigaset
  • Telefony VoIP Fanvil

Najważniejsza rzecz, którą należy wiedzieć o telefonach VoIP

Aby telefon VoIP działał, musi być podłączony do centrali telefonicznej VoIP lub musi mieć dodane konto operatora, czyli: adres serwera SIP, login i hasło. Samo podłączenie telefonu do routera nie sprawi, że telefon zadziała.

A to prowadzi nas do:

Pierwsze pytanie, jakie należy zadać przy zakupie telefonu VoIP

Do jakiego systemu telefonicznego VoIP mam podłączyć telefon VoIP? To pierwsze pytanie, które należy zadać przy zakupie telefonu VoIP. Twój telefon musi być zgodny z systemem telefonicznym. Istnieją dwie podstawowe odmiany systemu telefonicznego VoIP: on-premise – czyli lokalny, znajdujący się na terenie firmy lub cloud – czyli taki, który znajduje się na wirtualnej chmurze. Lokalny system telefoniczny VoIP jest własnością Twojej firmy i jest przez nią obsługiwany, na przykład centrala IP PBX firmy Slican, Grandstream lub Yeastar. System telefoniczny VoIP w chmurze to usługa abonamentowa zapewniająca kontrolę telefonii biznesowej, np. 3CX

 

Co to jest VoIP?

VoIP to skrót od Voice Over Internet Protocol co tłumaczymy na „głos przez internet”. Zasadniczo VoIP to zestaw języków komputerowych, oprogramowania i sprzętu do komunikacji za pośrednictwem technologii internetowej, a nie tradycyjnego systemu telefonicznego. VoIP oferuje wydajność audio klasy biznesowej, scentralizowane zarządzanie, zaawansowane funkcje, profesjonalne zabezpieczenia, integrację w rozproszonych lokalizacjach i na różnych urządzeniach oraz wiele więcej.

 

Co to jest telefon SIP?

Najpopularniejszą wersją telefonu VoIP jest telefon SIP, który obecnie uważany jest za standard. Telefon SIP to telefon VoIP, który obsługuje protokół komunikacyjny SIP. Skrót, który rozwija się  do Session Initiation Protocol i oznacza protokół sygnalizacji telefonii IP. SIP jest standardem otwartym, co oznacza, że nie jest w posiadaniu jednej firmy, co przekłada się z na jego większą uniwersalność ponieważ telefony SIP mogą współpracować z różnymi systemami telefonicznymi SIP. Jednak nie wszystkie funkcje będą dostępne na każdej platformie, dlatego też zawsze lepiej upewnić się czy nasz wybór daje pełną kompatybilność.

 

Czy Microsoft Teams obsługuje telefony VoIP?

Microsoft Teams to popularna ujednolicona usługa komunikacyjna, która jest częścią platformy Microsoft 365. Usługa Teams, oparta na czacie w miejscu pracy, obejmuje teraz wiele form komunikacji, w tym wideokonferencje i telefonię VoIP. Jednak chociaż usługa Teams obsługuje telefonię VoIP, firma Microsoft ma pewne wymagania dotyczące zgodności telefonu VoIP z usługą Teams, w tym dedykowany przycisk Teams do uruchamiania usługi i pełnej integracji z kalendarzem firmy Microsoft, kontaktami, historią połączeń i tak dalej. Jeżeli chcesz używać telefonu VoIP z usługą Microsoft Teams szukaj takiego, który jest certyfikowany przez Micorost Teams.

 

Czy mogę korzystać z telefonu VoIP w domu?

Oczywiście, że możesz ale – ale pamiętaj że na telefonie musi być skonfigurowane konto SIP. Samo podłączenie go do Internetu nie sprawi, że będzie on działał. Takie konto można kupić przez nas w FONEO.

 

Kto korzysta z telefonów VoIP? Z jakich telefonów VoIP korzystają?

Telefony VoIP są niezwykle wszechstronne i są w stanie spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników. Omówimy niektóre z najczęstszych przypadków użycia i wyjaśnimy, jaki rodzaj telefonu VoIP jest dla nich odpowiedni i jakich funkcji należy szukać podczas zakupów:

  • Telefony VoIP dla kadry kierowniczej
  • Telefony VoIP dla recepcjonistek
  • Telefony VoIP do połączeń grupowych
  • Telefony VoIP dla call center
  • Telefony VoIP do wspólnych przestrzeni
  • Telefony VoIP dla pracowników biur domowych
  • Telefony VoIP dla pracowników mobilnych
  • Telefony VoIP dla pracowników zdalnych
  • Telefony VoIP dla szpitali

 

Telefony VoIP dla kadry kierowniczej.

Kadra kierownicza wymaga elitarnej wydajności: najlepszego w swojej klasie dźwięku zarówno w słuchawce jak i w opcji głośnomówiącej. Duży kolorowy wyświetlacz, rozbudowane zestawy funkcji i licznych linii. Telefon VoIP dla kadry kierowniczej powinien ozdobić biurko zarówno stylem, jak i treścią. Jeśli jesteś kierownikiem, który zawsze rozmawia przez telefon, upewnij się, że telefon będzie miał możliwość rozszerzenia o dodatkowe moduły z przyciskami szybkiego wyboru. Doceniany jest najwyższej klasy zestaw głośnomówiący z doskonałą redukcją szumów.

 Grandstream GRP2615

Grandstream GRP2615

 

Telefony VoIP dla recepcjonistek

Recepcjonistki to zazwyczaj pracownicy, którzy najczęściej dużo rozmawiają przez telefon. Co ważne, są również na pierwszej linii frontu Twojej firmy. Z tego powodu wymagają telefonów obsługujących jakość dźwięku HD. Kupując telefon VoIP dla recepcjonisty, sprawdź, ile linii obsługuje telefon, aby upewnić się, że mogą skutecznie wykonywać swoją pracę. Jeśli recepcjonistka potrzebuje dodatkowych klawiszy do zewnętrznych numerów szybkiego wybierania, wewnętrznych numerów wewnętrznych, parkowania połączeń i innych typowych aplikacji, upewnij się, że telefon obsługuje moduły rozszerzeń.

 

Yealink SIP-T46U + Yealink EXP43

Yealink SIP-T46U z EXP43

 CODZIENNE TELEFONY VOIP

Telefony VoIP codziennego użycia dla pracownika bez niecodziennych wymagań: jest to prawdopodobnie najczęstszy przypadek zastosowania telefonów VoIP. Telefony VoIP średniej klasy muszą sprawdzić kilka pól. Muszą zapewnić intuicyjny interfejs, niezależnie od tego, czy jest to fizyczna klawiatura, czy ekran dotykowy. Jakość dźwięku HD jest koniecznością, ponieważ zwiększa zrozumienie dla obu stron rozmowy. Te telefony muszą zrównoważyć wydajność i przystępność.

Fanvil X1SP

Fanvil X1SP

Telefony VoIP do połączeń grupowych

Istnieją dwa sposoby myślenia o połączeniach grupowych. Możesz nawiązać połączenie grupowe, w którym z jednej strony jesteś sam, a po drugiej stronie jest grupa, z którą rozmawiasz, w takim przypadku upewnij się, że Twój telefon obsługuje wystarczającą liczbę lokalnych użytkowników konferencji. Alternatywnie masz połączenia grupowe, w którym jesteś z innymi osobami podczas połączenia, w takim przypadku potrzebujesz telefonu konferencyjnego. W obu przypadkach, ponieważ w trakcie połączenia jest więcej osób, co przekłada się na większy potencjalny hałas, należy upewnić się, że telefon VoIP do połączeń grupowych ma doskonałą redukcję szumów.

Yealink CP965

 

Telefony VoIP dla call center

Kiedy myślisz o call center, myślisz o rzędach biurek lub boksów z pracownikami w ciągłej rozmowie telefonicznej. Telefon VoIP do call center nie musi być wysokiej klasy ani bogaty w funkcje: musi być niezawodny i trwały. Scentralizowane zarządzanie zapewniane przez VoIP ułatwia włączanie funkcji, takich jak monitorowanie lub nagrywanie rozmów, włączanie menedżera, zmiana użytkowników między zmianami i tak dalej. Niezbędnym elementem contact center jest zestaw słuchawkowy, który zapewnia prywatne rozmowy i redukuje hałas otoczenia.

Yealink T46U +  Yealink WH62 Dual

Yealink T46U + Yealink WH62 Dual (Approx YYV24-42)

 

Telefony VoIP do wspólnych przestrzeni

Wspólne przestrzenie, takie jak lobby, mogą również wymagać telefonów. Nawet telefon w sklepie lub w sklepie spożywczym można uznać za wspólny telefon VoIP. Kiedy masz telefon VoIP do przestrzeni publicznej, masz jeden główny problem: bezpieczeństwo. Telefony VoIP zazwyczaj mają dwa porty Ethernet. Niektóre z nich mają jednak tylko jeden port, a te jednoportowe telefony VoIP są bardzo przydatne we wspólnych przestrzeniach. Otwarty port Ethernet to zaproszenie dla hakera. Jeśli używasz telefonu z dwoma portami, możesz wyłączyć drugi port za pośrednictwem portalu zarządzania. Ponadto prawdopodobnie będziesz chciał się upewnić, że telefon można zamontować na ścianie. Producenci oferują wsporniki do montażu na ścianie, które są specjalnie zaprojektowane do konkretnych modeli. Jeśli chodzi o sam telefon, musi być łatwy w obsłudze i trwały.

Grandstream GP2601

Grandstream GRP2601

Telefony VoIP dla pracowników biur domowych

Liczba osób pracujących w domu cały czas rośnie. Praca w domu nadal wymaga profesjonalnego podejścia i efektywnych narzędzi pracy. Jedną z funkcji, którą docenia wielu pracowników domowych, jest łączność Wi-Fi, dzięki temu nie ma potrzeby prowadzenia kabla Ethernetowego w domu.

Grandstream GRP2602W

 

Telefony VoIP dla pracowników mobilnych

Pracownicy mobilni to szczególny przypadek – będąc w ruchu nie są w stanie używać fizycznego telefonu VoIP. Zamiast tego mogą skorzystać z aplikacji VoIP na smartfona lub laptopa. Jako, że te urządzenia dysponują słabą jakością dźwięku, zestaw słuchawkowy lub przenośny zestaw głośnomówiący będą w takim przypadku koniecznością. Jeśli pracujesz w miejscu publicznym, niezbędny będzie zestaw słuchawkowy żeby zachować prywatność, żeby móc go używać z laptopem potrzebujesz takiego z połączeniem USB.. Aby używać go ze smartfonem, prawdopodobnie będziesz potrzebować łączności Bluetooth. Jeśli chcesz używać zestawu słuchawkowego lub zestawu głośnomówiącego Bluetooth z laptopem, prawdopodobnie będziesz potrzebować dongla USB.

 

Telefony VoIP dla pracowników zdalnych

Jedną z głównych zalet VoIP w porównaniu z tradycyjną telefonią jest możliwość integracji pracowników zdalnych z tym samym systemem telefonicznym VoIP, tak jakby znajdowali się w tym samym biurze. Dotyczy to również firm z dużymi lokalizacjami, podzielonymi zespołami, wieloma lokalizacjami firmowymi na całym świecie i tak dalej. Pracownicy zdalni mają podobne potrzeby jak pracownicy domowi lub pracownicy mobilni, dlatego przeczytaj jeszcze raz te akapity żeby wiedzieć czego szukać w telefonach.

Fanvil X7

 

Telefony VoIP dla szpitali

Szpitale i zakłady opieki zdrowotnej  to specyficzny klient z konkretnymi wymaganiami, które mogą mocno  ograniczyć wachlarz wyboru asortymentu. Producenci dedykują całe serie dla tych wymagających użytkowników jak na przykład seria bezprzewodowych telefonów VoIP Ascom.  Pamiętaj również, że ze względu na dynamiczny charakter miejsca pracy telefony VoIP stosowane w służbie zdrowia są powinny być bezprzewodowe i łatwe w obsłudze.

INTERKOMY VOIP, PRZYWOŁYWANIE VOIP – tak, tak VoIP to nie tylko telefony! To również domofony telefony alarmowe, głośniki PA, systemy przywoławcze i wiele innych. Korzystanie z VoIP w tych rozwiązaniach oznacza scentralizowane zarządzanie urządzeniami, lepszą jakość dźwięku, usprawnioną infrastrukturę i wiele więcej.

Fanvil I10

Fanvil PA2

Jakie funkcje obsługują telefony VoIP?

Telefony VoIP  obsługują znacznie więcej funkcji niż telefon tradycyjny. Omówimy niektóre z głównych funkcji, które można znaleźć w telefonie VoIP. Wiele z tych funkcji jest dostępnych w standardzie. Jednak niektóre z nich mogą nie być dostępne w każdym telefonie, a dostępność niektórych zależy od systemu telefonicznego.

  • HD Audio (NARROWBAND, WIDEBAND, FULLBAND)
  • Redukcja szumów w tle
  • Zestaw głośnomówiący
  • Słuchawka kompatybilna z aparatami słuchowymi (HAC)
  • Bluetooth
  • Wi-Fi
  • Stan obecności
  • Android
  • Ekran dotykowy
  • Kolorowy wyświetlacz
  • Klawisze programowe
  • Poczta głosowa
  • Identyfikator dzwoniącego
  • Historia połączeń
  • Lista kontaktów
  • PoE (Power Over Ethernet)
  • Gigabit Ethernet
  • Aktualizacje oprogramowania sprzętowego
  • Systemy zarządzania urządzeniami

 

HD Audio

Dźwięk HD jest jedną z tych cech telefonów VoIP, która daje ogromną przewagę nad tradycyjnymi telefonami. Dźwięk HD w telefonach to jego możliwość do przechwytywania i nadawania większego spektrum dźwięku. Głosy brzmią pełniej i bardziej naturalnie, im większa część spektrum jest pokryta, a to przekłada się na lepsze rozumienie rozmówcy co docelowo usprawnia komunikację i pracę. Wielu producentów oznakowało swoje wersje dźwięku HD: na przykład większość oferuje Optima HD. Mimo swoich ogromnych zalet, ta funkcja nie jest obsługiwana przez wszystkie modele. Ponadto poziom jakości tej funkcji może zależeć od ustawień systemu telefonicznego VoIP, liczby osób jednocześnie prowadzących rozmowy i siły połączenia internetowego, czy kodek audio.

 

NARROWBAND, WIDEBAND, FULLBAND

Podczas zgłębiania tematu jakości dźwięku telefonu VoIP możesz spotkać się z kilkoma powiązanymi terminami: wąskopasmowe, szerokopasmowe i pełno pasmowe. Terminy te, jak można się domyślać, odnoszą się do tego, jaka część widma audio jest przechwytywana i/lub transmitowana.

  • Wąskopasmowy. Telefon obejmuje zakres, w którym mieści się typowy ludzki głos: około 300 Hz do 3,4 kHz.
  • Szerokopasmowy. Telefon obejmuje rozszerzony zakres widma dźwięku, dzięki czemu głosy brzmią pełniej, bez wykorzystywania zbyt dużej przepustowości strumienia audio: około 50 Hz do 7 kHz.
  • Pełne pasmo. Telefon obejmuje pełen zakres spektrum dźwięku, które ludzkie uszy zazwyczaj odbierają: od 20 Hz do 20 kHz.

 

Redukcja szumów w tle

Również redukcja szumów w tle jest o kilka klas wyższa w telefonach VoIP.. Poly, na przykład, oferuje NoiseBlockAI, który wykrywa, czy mówisz, i odpowiednio wycisza i wyłącza wyciszenie telefonu. Zmniejsza to hałas przekładania dokumentów, kichania, czy rozmów współtowarzyszy itp., gdy nie mówisz, co prowadzi do znacznie wyraźniejszego połączenia. Wszyscy pracujący we współdzielonych biurach wiedzą jakie to jest ważne.

 

Zestaw głośnomówiący

Prawie każdy telefon VoIP jest wyposażony w zestaw głośnomówiący z pełnym dupleksem, którego można użyć do komunikacji bez użycia rąk lub podczas rozmów grupowych. Dużym problemem z zestawami głośnomówiącymi jest hałas w tle. Rozwiązaniem tego problemu są telefony voip konferecyjne, które są dostosowane do rozmów grupowych i posiadają kasowanie hałasu z tła.

 

Słuchawka kompatybilna z aparatami słuchowymi (HAC)

Jeżeli masz pracownika korzystającego z aparatu słuchowego lub implantu dousznego przed zakupem upewnij się, że wybrany telefon jest wyposażony w słuchawkę kompatybilną z aparatami słuchowymi (HAC). Takie słuchawki zapewnią współpracę z cewką telefoniczną aparatu słuchowego, aby zminimalizować hałas dla słuchacza, co znacznie, znacznie ułatwia jego słyszenie.

 

Bluetooth

Bluetooth to magiczny sposób łączenia się  urządzeń lub jak kto woli protokół umożliwiający łączność bezprzewodową między nimi. W telefonach VoIP Bluetooth jest używany głównie ze słuchawkami bluetooth. Może być również używany do łączenia się ze smartfonem w celu zwiększenia integracji między urządzeniami komunikacyjnymi. Telefon VoIP może natywnie obsługiwać technologię Bluetooth lub może być konieczne użycie klucza USB (dongla, transmitera czy jak niektórzy go nazywają – „ten dyngs”). Jednak wiele telefonów VoIP nie obsługuje technologii Bluetooth. Jeśli uważasz, że Bluetooth jest koniecznością, upewnij się, że Twój telefon go obsługuje.

 

Wi-Fi 

Wiele telefonów VoIP obsługuje Wi-Fi do bezprzewodowego łączenia się z siecią. Telefony VoIP Wi-Fi mogą być szczególnie przydatne dla pracowników domowych, którzy nie chcą prowadzić kabli ethernetowych przez cały dom. Trzeba natomiast pamiętać, że jest zwykle mniej stabilne niż przewodowe połączenie Ethernet, co może zakłócać działanie aplikacji komunikacyjnych w czasie rzeczywistym, takich jak rozmowy telefoniczne. Upewnij się, że sieć Wi-Fi jest silna, a telefon ma dobry sygnał. Telefon będzie obsługiwać Wi-Fi natywnie lub za pośrednictwem klucza (dongla) USB. Tutaj mała uwaga to, że telefon ma port USB, nie musi oznaczać, że obsługuje Wi-Fi.

 

Stan obecności

Obecność to fantazyjne określenie branżowe, które oznacza możliwość sprawdzenia statusu współpracownika, dzięki czemu możesz wiedzieć, czy jest zajęty, czy jest dostępny i tak dalej. Obecność jest zwykle wskazywana przez małe kolorowe kółko: zielony oznacza dostępność, czerwony oznacza zajęty i tak dalej. Ta funkcja jest zależna od systemu telefonicznego.

 

Android 

Android to nie tylko smartfon. Telefony VoIP z systemem Android działają w wersjach Androida zoptymalizowanych pod kątem VoIP. Zapewniają znajomy interfejs podobny do smartfona, więc przełączanie się między urządzeniami jest płynniejsze i nie stanowi trudności. Telefony z Androidem mogą zapewnić dostęp do Sklepu Google Play, dzięki czemu możesz instalować aplikacje na telefonie stacjonarnym lub możesz zablokować sklep, aby pracownicy nie instalowali niczego niechcianego na swoim urządzeniu biznesowym. Telefony z Androidem mają również ekrany dotykowe. 

 

Ekran dotykowy

Kolejnym aspektem podwyższającym status telefonów VoIP są obecnie ekrany dotykowe. Poza wygodą która wpływa na jakość życia i pracy, posiadanie ekranu dotykowego może zapewnić dodatkowe funkcje, ze względu na interfejs jest dynamiczny. Na przykład możesz mieć dynamiczne klawisze linii, eliminując potrzebę stosowania modułu rozszerzającego. Inną zaletą ekranu dotykowego jest to, że zwykle będzie większy niż standardowy wyświetlacz, a kto nie chce większego wyświetlacza?

 

Kolorowy wyświetlacz  

Mogłoby się wydawać, że to już kwestia preferencji i zbytek dobrobytu. Okazuje się jednak, że łatwiej zrozumieć informacje na kolorowym wyświetlaczu niż na tym monochromatycznym.

 

Klawisze programowe

Klawiszy programowych jest tyle co ich zastosowań i nazw różniących się w zależności od producentów:

Oto popularne nazwy klawiszy, które można znaleźć podczas zakupu telefonu VoIP:

  • Klawisze programowe (soft skrót od software) Kiedy używasz telefonu i klikasz w menu, nazwy menu zmieniają się dynamicznie lub można je dostosować. To właśnie producenci rozumieją przez softkey.
  • Klawisze BLF informują o stanie numeru wewnętrznego, na przykład zielony oznacza dostępny lub czerwony oznacza zajęty.
  • Klawisze linii są podobne do klawiszy BLF: umożliwiają wybieranie numerów lub monitorowanie numerów wewnętrznych za pomocą kolorowych świateł wskazujących stan.
  • Klawisze szybkiego wybierania. Telefony VoIP obsługują konfigurowalne klawisze szybkiego wybierania, dzięki którym możesz dzwonić wspólne numery lub numery wewnętrzne za jednym naciśnięciem przycisku.
  • Klawisze funkcyjne. Kupując telefony VoIP, możesz spotkać się z terminem „klawisze funkcyjne” lub „klawisze programowalne”. Jest to ogólne określenie przycisku, który można dostosować do wykonywania więcej niż jednej operacji. Klawisz funkcyjny może być używany do szybkiego wybierania, interkomu, BLF, odzyskiwania połączeń lub wielu innych operacji.

 

Poczta głosowa

Telefony VoIP obsługują pocztę głosową ale ta funkcja jest zależna od systemu telefonicznego VoIP i posiadanego planu taryfowego. Nawet w tym przypadku VoIP przewyższa tradycyjną telefonię dając użytkownikom możliwość sprawdzanie poczty głosowej w podróży za pomocą mobilnej aplikacji VoIP swojego systemu telefonicznego. Wiadomości głosowe nie są przechowywane w samym telefonie. Są one przechowywane w systemie telefonicznym i dzięki temu uzyskujesz do nich dostęp, dzięki czemu uzyskujesz integrację mobilną.

 

Identyfikator dzwoniącego

Ta funkcja jest dostępna w taki sam sposób jak w każdym innym telefonie lub smartfonie – po prostu pokazują kto dzwoni. Zależna jest jednak od systemu telefonicznego VoIP.

 

PRZEKAZYWANIE POŁĄCZEŃ, WSTRZYMYWANIE POŁĄCZEŃ, PARKOWANIE POŁĄCZEŃ

Telefony VoIP obsługują wszystkie klasyczne funkcje telefonii biznesowej do kierowania połączeniami. Obejmuje to przekazywanie połączeń, zawieszanie połączeń, parkowanie połączeń i tak dalej. Te funkcje są zależne od Twojego systemu telefonicznego.

 

Historia połączeń

Możesz przeglądać historię połączeń w telefonie VoIP. Ta funkcja jest zależna od systemu telefonicznego. Systemy obsługujące integrację mobilną pozwalają zachować historię połączeń na różnych urządzeniach, dzięki czemu połączenia wykonywane na telefonie VoIP będą widoczne na smartfonie.

 

Lista kontaktów

Lista kontaktów lub katalog to więcej niż wygoda: to biznesowa konieczność. Telefony VoIP obsługują lokalne listy kontaktów, których można używać do szybkiego wybierania połączeń wewnętrznych lub zewnętrznych. Ponadto za pośrednictwem swojego systemu telefonicznego możesz uzyskać dostęp do firmowej książki telefonicznej, aby współpracować ze współpracownikami.

 

PoE (Power Over Ethernet)

PoE (Power Over Ethernet) to standard sieciowy, który określa sposób przesyłania energii przez ten sam kabel Ethernet, który łączy urządzenie z siecią IP. Większość telefonów VoIP obsługuje PoE, co pomaga usprawnić infrastrukturę telefoniczną: tylko jeden kabel do sieci i zasilania. Aby zapewnić telefonowi zasilanie PoE, potrzebujesz przełącznika sieciowego PoE lub iniektora PoE. Kilka rzeczy do zapamiętania. W większości przypadków, jeśli korzystasz z Wi-Fi do łączenia się z siecią, prawdopodobnie będziesz potrzebować osobnego zasilacza do zasilania telefonu, ponieważ nie będziesz mieć połączenia kablowego Ethernet. Większość telefonów VoIP obsługujących PoE nie jest dostarczana z zasilaczem, więc jeśli go potrzebujesz, musisz go kupić osobno. Ponadto, jeśli używasz wielu modułów rozszerzeń, przez większość czasu będziesz potrzebować osobnego zasilacza.

 

Gigabit Ethernet 

Gigabit Ethernet oznacza, że port Ethernet może przesyłać dane z prędkością do 1000 Gb/s. Czy jest to niezbędne przy dźwięku Audio HD? – nie, ale na pewno daje większe możliwości i spokój. Posiadając taki przesył masz zwiększoną potencjalną przepustowość, co oznacza, że telefon nie będzie działał jako wąskie gardło sieci, gdy połączysz się z komputerem przez telefon. Gigabit Ethernet przydaje się również do zapewnienia dużych obciążeń, aby aplikacje czasu rzeczywistego wymagające dużych zasobów, takie jak wideokonferencje, były stabilniejsze.

 

Aktualizacje oprogramowania sprzętowego

Tak jak Twój smartfon, laptop czy inny sprzęt z systemem operacyjnym, tak i telefony VoIP wymagają aktualizacji oprogramowania sprzętowego, aby radzić sobie z zagrożeniami bezpieczeństwa, poprawiać stabilność i wydajność oraz udostępniać nowe funkcje. Aktualizacje są przesyłane przez portal zarządzania. Ważną rzeczą, o której należy wiedzieć, jest to, że podręczniki użytkownika lub administratora są zazwyczaj powiązane z określonymi wersjami oprogramowania sprzętowego. Jeśli szukasz konkretnej funkcji, upewnij się, że przewodnik dotyczy wersji oprogramowania, na której działa Twój telefon. Kilku producentów wypuściło serie telefonów VoIP, które obsługują jednolite oprogramowanie sprzętowe, na przykład serie Yealink T3 i Grandstream GRP. Oznacza to, że wszystkie modele z tej serii korzystają z tego samego oprogramowania sprzętowego, dzięki czemu aktualizacja całej floty jest znacznie uproszczona.

 

Systemy zarządzania urządzeniami

Niektórzy producenci oferują systemy zarządzania urządzeniami, które upraszczają proces wdrażania i zarządzania telefonami VoIP. Na przykład Grandstream oferuje GDMS (Grandstream Device Management System), który jest scentralizowanym, opartym na chmurze interfejsem do sterowania systemem telefonicznym.

 

Jakie są rodzaje telefonów VoIP?

Kiedy myślisz o „telefonie”, prawdopodobnie myślisz o tradycyjnym telefonie ze słuchawką i klawiaturą. Jednak w rzeczywistości istnieje wiele rodzajów telefonów. Omówimy tutaj następujące zagadnienia:

  • Telefony stacjonarne VoIP (moduły rozszerzeń, konsole operatora, przystawki)
  • Wideotelefony VoIP
  • Telefony konferencyjne VoIP
  • Bezprzewodowe telefony VoIP
  • Zestaw głośnomówiący
  • Softphony

Telefony stacjonarne VoIP

Jest to dobrze znany telefon ze słuchawką i klawiaturą, przystosowany do obsługi VoIP. Mogą obsługiwać różne protokoły VoIP, chociaż większość telefonów VoIP obsługuje teraz SIP. Upewnij się, że Twój telefon VoIP jest zgodny z systemem telefonicznym VoIP. Telefon VoIP łączy się z siecią przez Ethernet lub Wi-Fi. Do komunikacji używa się słuchawki, zestawu głośnomówiącego lub zestawu słuchawkowego.

Telefony VoIP rozróżnia się na kilka sposobów. Będą obsługiwać różną liczbę linii. Pracownicy, którzy dużo rozmawiają przez telefon, mogą wymagać większej liczby linii. Większość telefonów stacjonarnych ma słuchawkę i klawiaturę, a także wyświetlacz z przyciskami wielofunkcyjnymi. Wiele telefonów VoIP ma teraz ekrany dotykowe, które mogą, ale nie muszą, zastąpić klawiaturę, zapewniając interfejs podobny do smartfon lub tablet. Wyróżniają się również tym, czy obsługują wymienione powyżej funkcje, takie jak Gigabit Ethernet lub PoE.

Snom D785

 

MODUŁY ROZSZERZEŃ, KONSOLE OPERATORA, PRZYSTAWKI

Wszystkie te terminy odnoszą się do tego samego urządzenia. Dla wygody nazwiemy je tutaj modułami rozszerzeń. Moduł rozszerzeń to urządzenie peryferyjne telefonu, które dodaje przyciski, które można ustawić dla różnych funkcji, takich jak szybkie wybieranie, w zależności od systemu telefonicznego. Są ważne dla pracowników, którzy wykonują dużo połączeń, usprawniając ich przepływ pracy i poprawiając wydajność. Niektórzy producenci rozpoczęli produkcję telefonów ze zintegrowanymi przystawkami, co oznacza, że telefon ma dodatkowy wyświetlacz z dodatkowymi przyciskami. Zamiast kupować osobne urządzenie, dostajesz wbudowane dodatkowe przyciski.

 

Wideotelefony VoIP

Wideotelefony, które jeszcze niedawno pojawiały się w filmach o odległej przyszłości, dziś są powszechnie dostępne. Zasadniczo to stacjonarny telefon VoIP, ale dodatkowo obsługuje Video. Mogą być jednokierunkowe lub dwukierunkowe. Jednokierunkowe lub półdupleksowe. Sprawdzają się w pracy recepcjonistki lub portiera, którzy mogą oglądać wideo przy wejściu i wpuszczać gości. Nie jest to jednak szczyt możliwości tego telefonu.

Wideotelefony dwukierunkowe lub pełnodupleksowe mogą odbierać i wysyłać wideo. To wygodne, dedykowane urządzenia do wideokonferencji. Telefon wideo może mieć wbudowaną kamerę lub może być konieczne użycie kamery zewnętrznej. Większość zewnętrznych kamer do wideotelefonów to kamery USB typu plug-and-play, które podłącza się do portu USB tuż za wyświetlaczem. Wideotelefony VoIP różnią się od zwykłych telefonów VoIP pod innym względem. Możesz skonfigurować telefon wideo VoIP do komunikacji wideo typu punkt-punkt. Aby korzystać z wideotelefonu, upewnij się, że Twój system telefoniczny VoIP obsługuje wideokonferencje. Wideotelefony mają duże kolorowe wyświetlacze HD. Nawet jeśli nie używasz go do wideokonferencji, możesz chcieć wideotelefon tylko dla jego pięknego, kolorowego wyświetlacza.

Yealink T58W Pro z kamerą

 

Telefony konferencyjne VoIP

Telefony konferencyjne są przeznaczone do komunikacji grupowej. Dzięki zintegrowanym układom wielu telefonu odbierasz dźwięk ze wszystkich kierunków. Ta funkcja może potencjalnie doprowadzić do pojawienia się tzw. Szumu w tle, ale większość producentów opracowała już zaawansowane technologie radzenia sobie z tym zjawiskiem. Na przykład firma Yealink, która wprowadziła w swoim nowym modelu CP965 funkcje Yealink Noise Proof Technology i Smart Noise Filtering.

Telefony konferencyjne mogą również pełnić funkcję centrów sterowania spotkaniami, umożliwiając konfigurowanie, dołączanie do spotkań i zarządzanie nimi z wygodnego, centralnego urządzenia. Niektóre mogą nawet obsługiwać ujednolicone aplikacje komunikacyjne, takie jak wideokonferencje lub udostępnianie treści. Wiele firm używa telefonów konferencyjnych jako wysokiej jakości mikrofonów do wideokonferencji.

Kupując telefon konferencyjny, zwróć uwagę na zasięg audio. Informacja ta zostanie podana na jeden z trzech sposobów:

  1. Zakres odbioru audio. Zasięg z telefonu do odbierania głosów, np. „20 stóp, 360°” lub całkowity obszar objęty „40 stóp”.
  2. Wielkość pokoju. Mały, średni, duży lub bardzo duży. Małe pokoje można również nazwać pokojami narad.
  3. Wielkość grupy. Liczba osób, na przykład „3 do 6 osób”.

W przypadku większych sal konferencyjnych i sal posiedzeń zarządu może być potrzebny większy zasięg. Niektóre telefony konferencyjne mogą być połączone łańcuchowo, więc możesz mieć dwa lub więcej obejmujących rozmowę. Alternatywnie, wiele telefonów konferencyjnych obsługuje , które mogą być przewodowe lub bezprzewodowe. Mikrofony rozszerzające rozszerzają zasięg telefonu konferencyjnego.

Yealik CP965

Yealik CP965 

Bezprzewodowe telefony VoIP

Bez przewodu, bez uwiązania czyli mobilna wygoda w biurze. Telefony bezprzewodowe korzystają z DECT lub Wi-Fi. DECT to dobrze znany protokół komunikacji bezprzewodowej. To jest to, czego używają bezprzewodowe telefony domowe. W rzeczywistości telefon VoIP DECT to w zasadzie to samo, co telefon domowy, ale z wszystkimi funkcjami VoIP. DECT używa innej części sygnału bezprzewodowego niż Wi-Fi lub Bluetooth, dzięki czemu nie zakłócają działania urządzeń obsługujących te inne protokoły.

DECT ma większy zasięg niż Bluetooth więc pozwala na odejście na większą odległość od stacji bazowej.

Ważną rzeczą, którą należy wiedzieć o słuchawkach DECT, jest to, że nie łączą się one bezpośrednio z systemem telefonicznym VoIP. Komunikują się ze stacją bazową VoIP za pośrednictwem DECT. Stacja bazowa łączy się z centralą telefoniczną. Będziesz potrzebować zarówno słuchawki, jak i stacji bazowej. Jeśli chcesz zwiększyć zasięg będziesz potrzebował dodatkowych baz, które mają możliwości się łączyć, lub wzmacniaczy żeby rozszerzyć sygnał. W przypadku bardzo dużych wdrożeń, takich jak fabryki lub magazyny, poszukaj wyrażenia „wielobazowy”, co oznacza, że system jest zaprojektowany do płynnego przełączania między stacjami bazowymi lub wzmacniaczami.

Telefony Wi-Fi łączą się bezpośrednio z systemem telefonicznym VoIP przez Wi-Fi. Nie wymagają oddzielnej stacji bazowej, jak telefony DECT. Chociaż jest to bardzo wygodne, sygnały Wi-Fi mogą się zrywać. Upewnij się, że obszary, w których chcesz korzystać z telefonu, są dobrze objęte siecią bezprzewodową.

Gigaset N510 + Gigaset S700H

Gigaset N510 + Gigaset S700H

 

Zestaw głośnomówiący

Mówiąc stricte technicznie - zestaw głośnomówiący nie jest telefonem VoIP, ponieważ nie obsługuje oprogramowania VoIP. Jest to odpowiednik zestawu słuchawkowego, który można nazwać urządzeniem peryferyjnym audio. Zestawy głośnomówiące mogą być jednak niezwykle przydatne w telefonii VoIP. Oferują profesjonalny dźwięk bez użycia rąk i są niezwykle proste w podłączeniu i obsłudze

Korzystać  z zestawu głośnomówiącego można z telefonem programowym na komputerze lub z urządzeniem mobilnym. Urządzenie łączy się przez USB i/lub Bluetoothi przed zakupem upewnij się, że wybrałeś wersję USB obsługiwaną przez Twoje urządzenie: USB-A (standardowy USB) lub USB-C. Prawdopodobnie będziesz potrzebować dongla USB, aby połączyć się z komputerem przez Bluetooth.

W zależności od producenta, zestawy głośnomówiące oferują inny zasięg audio, czy możliwość wykonywania połączeń grupowych dzięki kierunkowym mikrofonom. W rzeczywistości możesz używać zestawu głośnomówiącego zamiast telefonu konferencyjnego. Wiele zestawów głośnomówiących jest bardzo przenośnych, co czyni je przydatnymi w biurze, w domu lub w podróży. Jeśli wiesz, że będziesz nosić ze sobą zestaw głośnomówiący, spójrz na oceny wytrzymałości.

Jabra Speak 710

 

Softphony

Żeby korzystać z możliwości, które daje telefonia VoIP nie potrzeba zawsze dedykowanego sprzętu – można softphone czyli telefonu programowego. Softphone to aplikacja komputerowa, która odwzorowuje doświadczenia i funkcjonalność telefonu sprzętowego. Wielu młodszym pracownikom, którzy dorastali ze smartfonami, korzystanie z softphone jest bardziej znane niż korzystanie z tradycyjnego telefonu. W teorii można by stwierdzić, że zmniejszają również liczbę potrzebnych urządzeń ale wszyscy wiemy jak słabej jakości są wbudowane w komputer mikrofony i głośniki – więc zakup  zestawu słuchawkowego lub zestawu głośnomówiącego będzie konieczny.

Grandstream Wave (Android)Grandstream Wave (iOS)

3CX Phone

Jak używać zestawu słuchawkowego z telefonem VoIP?

Większość telefonów VoIP obsługuje profesjonalną komunikację bez użycia rąk. Istnieje kilka metod podłączenia zestawu słuchawkowego do telefonu VoIP. Jeśli chcesz używać zestawu słuchawkowego z telefonem, dokładnie sprawdź, czy telefon VoIP obsługuje typ zestawu słuchawkowego, którego chcesz używać:

  • Jeśli Twój telefon VoIP obsługuje Bluetooth, natywnie lub przez adapter BT, prawie na pewno będziesz mógł używać z nim bezprzewodowego zestawu słuchawkowego Bluetooth.
  • Wiele telefonów VoIP obsługuje teraz przewodowe zestawy słuchawkowe USB, które są urządzeniami typu plug-and-play, często ze zintegrowaną kontrolą połączeń. Pamiętaj, że tylko dlatego, że telefon VoIP ma port USB, nie oznacza to, że obsługuje zestaw słuchawkowy USB. Upewnij się, że telefon obsługuje zestawy słuchawkowe USB.
  • Zestaw słuchawkowy RJ9 wykorzystuje ten sam typ wtyczki co słuchawka. Większość telefonów VoIP ma dedykowany port RJ9 umieszczony obok wtyczki słuchawki. Zestawy słuchawkowe RJ9 są przewodowe. Wiele z nich umożliwia korzystanie z kabla QD (szybkie rozłączanie), co oznacza, że można odłączyć kabel bez rozłączania połączenia, co zwiększa wygodę bezprzewodowego przewodowego zestawu słuchawkowego.

Jakie są zalety telefonu VoIP?

W świecie po pandemii z nowymi modelami komunikacji, telefony VoIP mają dziś kluczowe znaczenie dla komunikacji. Oto 6 korzyści, jakie telefony VoIP mogą zaoferować Twojej firmie:

  1. Dźwięk HD. Telefony VoIP oferują znacznie lepszy dźwięk niż tradycyjne telefony, zwłaszcza jeśli chodzi o technologie redukcji hałasu.
  2. Zaawansowane funkcje. Telefony VoIP są znacznie bardziej wydajne niż tradycyjne telefony z funkcjami, których nigdy wcześniej nie można było uzyskać.
  3. Wybór. Dla każdego coś miłego – to nie Ty musisz dostosować się do sprzętu, musisz tylko znaleźć ten, który spełnia Twoje oczekiwania. Co lepsze, możesz zintegrować domofon, głośniki przywoławcze, wideokonferencje i wiele innych w tym samym systemie VoIP.
  4. Pracownicy zdalni i biura domowe. Możesz zintegrować pracowników zdalnych w tym samym systemie telefonii biznesowej, co w biurze głównym.
  5. Wi-Fi. Wiele telefonów VoIP obsługuje teraz Wi-Fi, co oznacza, że możesz uzyskać dostęp do profesjonalnej telefonii bez martwienia się o kable i bałagan. Wi-Fi jest szczególnie przydatne dla pracowników biur domowych.
  6. Zunifikowana komunikacja. Telefony VoIP mogą stanowić część bezproblemowego systemu komunikacji, w tym wideokonferencji, czatu w miejscu pracy i nie tylko

W razie pytań prosimy o kontakt z naszym specjalistą Maciejem: maciej.krygier@voip24sklep.pl, t. +48 52 511 01 62

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium